torsdag 23. februar 2012

Hva skal bloggen hete?

Dette innlegget synes jeg er litt teit å skrive helt i begynnelsen av en blogg. Helt i begynnelsen har man jo ikke utrettet noe. Jeg har ikke vist meg verdig ved å stå på og blogge jevnlig, ved å poste ofte, ved å bidra med noe, og så vil jeg fortelle om navnet? . . FOR NOEN STORE ORD 
(vel, ikke helt sant, jeg har en...to....tre...fem blogger fra før, men med en middelrate hos den største på 37 poster i året, og tre poster i fjor, kan man ane en holdning og et mønster i arbeidet)
  
Jeg vil fortelle litt om navnet fordi denne typen blogg -  moteblogg/gatestilblogg/etwas schlict - har jeg planlagt å starte lenge. Derfor har tittel og utseende blitt viet litt oppmerksomhet på forhånd. Det første jeg tenkte på var noe med look eller book i navnet, siden jeg hovedsakelig kommer til å poste inspirende bilder fra loobook.nu. Problemet er da at jeg helst vil ha et rent norsk navn, ikke noe kvasi-engelsk, og ikke kom jeg på noe bra heller, var sikkert derfor.... 

Et ord jeg kom på, mens jeg var ute og gikk - for det er da man er kreativ, vøtt! - var stilspire eller spirestil. Stilspire - hva skal det bety, da? At jeg er en stilspire? Det er kanskje litt sånn...INNBILSK! Ellers kunne det jo bety at bloggen min er en spire. Likevel synes jeg det er et fint navn, jeg håper noen rapper det, og gjør suksé, så jeg kan angre meg i vé.

TYNNE MENNESKER

En spire
Derimot er "Tynne mennesker" et veldig beskrivende navn. Det er nemlig slik at de fleste på bildene her, kommer til å være slanke. Det har en naturlig forklaring som jeg skal komme inn på siden. Jeg valgte dessuten ordet tynn, ikke slank, fordi tynn er mer negativt ladd. Tynn som karakteristikk har mer eim av å være noe man ikke vil være, noe som man nedsettende slenger om folk med modellkropper (KLESHENGER!!). 

:'( Tynn er noe man bare er, det er like naturlig som å være feit eller tykk eller lubben.  

På den annen side vil antonymet til dette navnet, nemlig "Tykke, eller Tjukke mennesker" være et navn i klassen over. Å bruke ordet tykk er mye mer provoserende enn tynn, tjukk enda mer provoserende, og såpass vågalt at det vil sette seg mye bedre i hukommelsen. Å kalle en blogg Tjukke mennesker og så poste bilder av tynne er ironisk - her må det ligge en dypere mening bak. Mener forfatteren at de ikke er tynne nok, eller mener hun at de er tjukke i hodet som er så opptatt av mote? Men så, en gang i blant kommer det bilder av faktisk tjukke mennesker - aha, tenker leserne, det forfatteren mener er at tjukk bare er et overfladisk begrep. Nu falt jeg i tvivl om mit navnevalg var det beste.

Vi må lære å se skjønnhet uavhengig av ytre karakterikker som tykk, tynn, hvit, brun, særlig når det gjelder avføring, og etterhvert også lære å kjenne et menneskes indre skjønnhet. 

Men det er vanskelig med grunnlag i et bilde, så la oss bare fokusere på det ytre fra nå av, ok?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

lutter øre

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...